Reklamacje

Jak złożyć reklamację towaru zamówionego przez internet?

Należy wybrać podstawę złożenia reklamacji – gwarancję (o ile została udzielona) albo rękojmię.
Reklamację wadliwego towaru konsumpcyjnego można złożyć do gwaranta (producenta, importera lub sprzedawcy), przy czym należy pamiętać, że ustala on dobrowolnie swe zobowiązania i czas ich trwania. Wolno mu zatem np. ograniczyć możliwość złożenia reklamacji w przypadku wybranych wad towaru lub określonych części składowych, a także ustalić dowolnie okres ochrony gwarancyjnej, np. na rok.
Jeżeli natomiast konsument jako podstawę dochodzenia swych roszczeń wybrał rękojmię, to reklamację składa wówczas do sprzedawcy. Odpowiedzialność sprzedawcy za wadliwą rzecz trwa 2 lata od jej wydania i jest obowiązkowa, co oznacza, że nie można jej z góry ograniczyć ani wyłączyć.
Po wyborze podmiotu, któremu będzie składana reklamacja (gwarant lub sprzedawca) należy dokładnie opisać zauważoną wadę i sprecyzować żądanie zgodnie z możliwymi wyborami przewidzianymi dla danej procedury (gwarancji lub rękojmi). Takie zawiadomienie najlepiej złożyć na piśmie, za pokwitowaniem lub wysyłając listem poleconym (w przypadku gwarancji należy to uczynić zgodnie z jej postanowieniami).
Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada została stwierdzona przed upływem 2 lat od wydania rzeczy kupującemu.
Trzeba mieć na uwadze, że konsument ma obowiązek powiadomić sprzedawcę o wadzie i określić swoje żądanie w ramach rękojmi w ciągu roku od jej zauważenia (niemniej najlepiej zgłosić ją zaraz po wykryciu). W przeciwnym razie roszczenie reklamacyjne przedawnia się. Nie skraca to przy tym w żaden sposób okresu odpowiedzialności przedsiębiorcy – przedawnienie nie może skończyć się przed jego upływem.
 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Click Shop | Hosting home.pl